Inloggen

Bernardusschool

preview
Weekbrief 20 - 11 februari 2022
Jarigen & agenda
Jarigen    
     
11 februari Jesse v/d Hout 3
11 februari Liv Uchtmann 5
11 februari Tycho van Dorp 6
11 februari Noa Everaardt 8
12 februari Floor Meijrink 7
17 februari Bryan Artist 4
17 februari Kees v/d Starre 4
17 februari  Ib Rijntjes 5
18 februari Loreana Silva Ribeiro 6
18 februari Mats Beukers 7

 

Gefeliciteerd met je verjaardag!

 

Agenda

 

   
21 februari t/m 4 maart Voorjaarsvakantie
7 t/m 18 maart Tien minutengesprekken
25 maart Klassentheater groep 4 en 7
28 maart Ouderraad
29 maart Medzeggenschapsraad
14 april Paasviering
15 april  Goede vrijdag (leerlingen vrij)
18 april Tweede paasdag (leerlingen vrij)
19 t/m 21 april Eindtoets groep 8
22 april Koningsspelen
25 april t/m 6 mei Meivakantie

 

 

Corona

De scholen zijn al weer een tijdje volledig geopend. We vinden het heel belangrijk dat leerlingen fysiek naar school gaan. Wat we echter nu bereiken met de huidige quarantainemaatregelen is dat kinderen en zelfs groepen toch thuis komen te zitten. De kwaliteit van onderwijs staat wederom onder druk.

 

Doordat leerlingen niet meer in quarantaine hoeven wanneer zij in contact zijn geweest met een besmet persoon en zij geen klachten hebben en klassen niet meer in quarantaine hoeven als er drie of meer besmettingen in de klas zijn, merken wij dat het coronavirus snel door de school waait. 

 

Naast de afwezigheid van een flink aantal kinderen in allerlei groepen, kwamen een aantal groepen thuis te zitten deze week of kregen te maken met verschillende vervangers in de klas. Onze boventallige leekrachten zijn inmiddels volledig ingezet. Parttimers komen als het mogelijk is extra werken. Ik heb grote waardering voor de collega's en hun extra inzet.

 

Maar soms lukt het niet meer om de groepen te bemannen. Het is verschrikkelijk om dit te punt te bereiken. Maar helaas zijn er op dit moment geen andere oplossingen mogelijk. Ik kan de “lichte” paniek bij u thuis goed voorstellen wanneer u kort van te voren te horen krijgt dat de klas thuis moet blijven. U als ouders wil ik bedanken voor uw begrip voor deze lastige situatie waar wij ons als school (en vele scholen met ons) nu in bevinden. Hopelijk nemen we snel afscheid van deze quarantainemaatregelen.

Tien minuten gesprekken

Vanaf maandag 7 maart worden de tien minuten gesprekken ingepland. Deze gesprekken vinden digitaal plaats van 7 t/m 22 maart 2022. Leerlingen mogen ook aansluiten bij deze gesprekken.  

 

U kunt zich van vrijdag 18 februari t/m donderdag 3 maart inschrijven voor de tien minuten gesprekken via SchouderCom. U ontvangt hier een uitnodiging voor.

Hackshield

Kinderen brengen steeds meer tijd online door, maar zij zijn zich vaak niet bewust van de online gevaren. Daar wil de gemeente Zoeterwoude in samenwerking met de politie iets aan doen. Zij hebben de hulp van kinderen nodig die door het spelen van HackShield, zichzelf en hun omgeving kunnen beschermen tegen internetcriminelen.

 

Afgelopen dinsdag hebben wijkagent Marcel Nek, digitale wijkagent Paul Boogaard en Imane Yousfi van de gemeente Zoeterwoude een bezoek gebracht aan onze school. We hebben in de klas een videoboodschap laten zien waarin de burgemeester kinderen vraagt om zich aan te melden op HackShield om mee te helpen in de strijd tegen internetcriminelen.

 

Wat is HackShield?

HackShield is een gratis spel voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar die hen opleidt tot Junior Cyber Agent. De kinderen leren tijdens het spelen van HackShield de gevaren van de online wereld. Denk bijvoorbeeld aan het herkennen van een phisingmail, het maken van een sterk wachtwoord en hoe data kan worden beschermd. Elke keer wanneer de kinderen iets nieuws leren, verdienen zij een Shield; badges waaraan punten gekoppeld zijn. Hoe meer Shields ze winnen, hoe hoger ze op de erelijst komen te staan. De beste Cyber Agents van Zoeterwoude wacht bovendien iets bijzonders: zij worden officieel gehuldigd door de politie en burgemeester.

 

We besteden ook in de klas aandacht aan HackShield

Elke maand zorgt HackShield voor een actuele Quest; een korte opdracht met een cyberveilig thema. Zo staat de eerste Quest in het teken van internet, waarbij kinderen ontdekken wat internet is en hoe het werkt. Maar ook onderwerpen zoals nepnieuws en online grenzen komen aan bod. Op deze manier maken de kinderen elke keer kennis met een ander digitaal onderwerp. Deze opdrachten maken ze in de klas waarbij ze op een speelse manier geïnformeerd worden over de gevaren van het internet, hoe ze gevaren herkennen en tot slot hoe ze zichzelf, maar ook mensen in hun omgeving hiertegen kunnen beschermen.

 

Inline image

Nieuws uit de kleutergroepen

Het werken over sprookjes is een enorm succes. We merken echt dat het leeft bij de kinderen. Uit het niets verschijnen er boze wolven, tovenaars, ridders enzovoorts. Gelukkig is er nog een week waarin we hierover zullen werken. Komende week staat het sprookje over Sneeuwwitje extra in de belangstelling. Tijdens het werken zullen de kinderen een spel spelen met mooie rode appeltjes en maken de kinderen kennis met spiegelen. We zullen de letter R (rrrrrrr) van Roodkapje herhalen en ook het cijfer 7 (De wolf en de 7 geitjes) Morgen is er weer een speelgoedmiddag. Wilt u uw kind iets meegeven dat tegen een stootje kan. Liefst iets zonder kleine onderdelen. Die raken nogal eens kwijt merken we. Volgende week donderdag, 17 februari krijgen alle kinderen uit groep 2 hun 1erapport mee naar huis.

 

Nieuws uit groep 3

Wat zijn we weer hard aan het werk maar we maken ook tijd voor leuke dingen waar we veel van leren. Zo hebben we deze week een insect gemaakt waar we moesten letten op het aantal pootjes, vleugeltjes en de segmenten van het lijf. Wat hebben we dit goed gedaan.

 

Ook zijn we echte tuinmannen en tuinvrouwen aan het worden. In de klas hebben we tuinkers gezaaid in de bakjes die meegenomen zijn. Nu afwachten of het goed wil groeien. We weten wel dat we niet te veel water moeten geven en dat er zonlicht nodig is om dit goed te laten gaan.

 

Bij Veilig leren lezen leren we samengestelde woorden schrijven en maken. Zo weten we dat voet en bal samen voetbal is en dat was en lijn samen het woord waslijn is. Hoe leuk is het om nog meer van deze woorden te ontdekken.

 

Bij de rekenles leren we de halve uren. We doen hier goed ons best om de tijd goed te lezen en moeten soms al de klok een half uur later zetten. Dit is nog best moeilijk maar wat doen onze kanjers goed hun best.

Nieuws uit groep 4

Wat hebben we hard gewerkt in de afgelopen periode. Alle toetsen zijn gedaan en alle kinderen hebben super hun best gedaan. Volgende week krijgen de kinderen hun rapport mee naar huis en kunt u de resultaten bekijken. Na de vakantie gaan we dan met elkaar in gesprek bij de 10 minutengesprekken.

 

Met DaVinci zijn we al een tijd aan het werk over leven in en rond het water. We weten nu hoe de kringloop van het water is en wat er allemaal leeft in en rondom het water. Via “droppiewater.nl” hebben we in tweetallen allerlei opdrachten gedaan. De kinderen kunnen u er vast over vertellen.

 

Met rekenen zijn we druk met de tafels. Op dit moment oefenen we de tafel van 3. Op vrijdag is de tafeltoets. Als iedereen de toets haalt, starten we met de tafel van 4. In groep 4 gaan we het kleine tafeldiploma halen. Dat zijn de tafels van 1 t/m 5 en 10. We zijn dus al goed op weg. Oefent u thuis met ons mee?

Nieuws uit groep 5

Yes! Veel kinderen hebben de toets van de tafels 1 t/m 10 gehaald! Wat fijn! De kinderen die het nog lastig vonden hebben vandaag een blad met alle tafels mee naar huis gekregen en mogen de toets donderdag 17 februari nog een keer herkansen. Heel veel succes!

 

De Cito toetsen zijn nu afgerond, maar de “gewone” methodetoetsen gaan uiteraard gewoon door. Bij taal moeten de kinderen volgende week laten zien of ze nog weten wat de aangeleerde woorden betekenen. En wat is ook alweer “het onderwerp”,  “verwijswoorden”, “de komma” en “het zelfstandig naamwoord”?

 

Bij spelling oefenen we woorden met een lange klank aan het einde van de klankgroep, zoals “jager”. Daarnaast oefenen de kinderen ook woorden met -ch, -cht, -ou en -au.

 

De kinderen van groep 5 mogen de juffen helpen. Helpen met hoe we het zo fijn mogelijk met elkaar kunnen hebben en wat er nodig is om goed te kunnen werken. De kinderen mogen opschrijven wat ze van de verschillende vakken, het klaslokaal etc vinden en of ze daar nog tips en tops bij hebben. Wat hebben ze goed nagedacht over hoe een les soms iets leuker gemaakt kan worden of wat we juist moeten blijven doen, omdat het zo goed werkt. Het is echt heel leuk om te lezen wat voor tips en tops we krijgen. En nu gaan we natuurlijk kijken waar we mee aan de slag kunnen gaan.

Nieuws uit groep 6

Groep 6 is bijna klaar met alle Cito’s, wat is er hard gewerkt de afgelopen weken. Nog een weekje te gaan en dan gaan de rapporten mee en is het tijd voor vakantie voor de kinderen.

 

Bij Davinci is er ook hard gewerkt aan de thema werkstukken over Azië, we zijn heel benieuwd naar de presentaties volgende week.

 

In de Engelse lessen zijn we bezig met woorden die te maken hebben met Healty food. Veel kinderen kunnen al heel goed Engels verstaan, sommige kinderen vinden het nog spannend om het te spreken en anderen proberen het gewoon. Het is heel leuk om te zien hoe goed de klas al in Engels is.

 

Bij Topo zijn we bezig met een Toposter, ieder tweetal heeft een eigen provincie om te promoten op een poster.

 

Sinds dinsdag hebben we ook een nieuwe meester in de klas. Meester Nils, hieronder stelt hij zich ook even aan jullie voor:

 

Hoi!

Ik ben Meester Nils en volg mijn eerste jaar academische pabo. Vanaf deze week zal ik elke dinsdag voor de klas staan naast de juf. Dit is mijn 2e stage, hiervoor gaf ik les aan een groep 4/5, dus ik vind het leuk om te zien welke ontwikkeling jullie nu door gaan. Iets over mijzelf: ik ben sportief, houd van lezen en ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. Mijn favoriete vakken op de basisschool waren geschiedenis en taal. Wat ik meteen opmerkte was jullie gevoel voor humor, dus we gaan vast een leuke tijd hebben. Jullie lijken me een ontzettend leuke klas, ik heb zin in het komende halfjaar!

Groetjes Meester Nils

 

Huiswerk: Redactiesommen, woensdag 17 februari gaan we nakijken. De kinderen moeten de berekening bij de sommen zetten. Dus niet alleen het antwoord.

Nieuws uit groep 7

We zijn in de klas begonnen met Hackshield. Hackshield is een programma om wegwijs te geraken in de online wereld dat gemaakt is door NTR/SchoolTV. Naarmate kinderen ouder worden verliezen we het zicht op hun online activiteit. We willen ze leren om hier op een gepaste manier gebruik van te maken.

 

Daarom krijgen ze les in verschillende thema’s, zoals: Phishing, Social Media, Fake News en Datastroom. We zijn donderdag 10 februari begonnen met de eerste les: ‘Wat is het Internet?’ Elke maand krijgen ze een klassikale les (een quest genoemd). Thuis kunnen de leerlingen met toestemming van ouders verder met Hackshield (missies spelen). Ze kunnen een account aanmaken. Hiervoor hebben ze toestemming nodig van ouders. Om in de competitie punten te verdienen hebben ze zelfs een ouderlijk emailadres nodig ter verificatie. Ze leren spelenderwijs (een soort educatieve gamevorm) over de werking van computers, social media, phising mails etc. Het thuis maken van een account is niet verplicht, maar we stimuleren de kinderen wel om meer te leren over de online wereld en daar verantwoordelijk mee om te gaan. De code voor de eerste beloning is: CFA-20A

 

Juf Josephine komt vanaf heden elke donderdag bij ons stagelopen in de groep. Soms komt ze een hele week. Als er voor een stageopdracht beeldmateriaal wordt gebruikt, zullen we u daar verder over inlichten. Welkom juf Josephine! Fijn dat je bij ons in de klas komt!

 

Senna heeft zichzelf leren breien en vertelde daarover in de kring. Een groepje meiden en jongens vond dat erg leuk, dus in de pauze tussen de middag heeft Senna les gegeven. Het is best moeilijk om 8 kinderen tegelijk te leren breien, dus misschien is het leuk als er vaders of moeders zijn die thuis hun kind willen leren breien. Dan kunnen we op school verder oefenen. We zoeken ook nog wat bolletjes makkelijke wol (beetje dik). Breipennen hebben we.

 

Donderdag 17 februari gaat het rapport mee naar huis. We proberen alle Citotoetsen voor deze tijd af en ingevoerd te hebben. Als er toetsen zijn gemist, dan wordt er tijd gegeven aan de kinderen om deze toetsen in te halen.

 

Huiswerk:

dinsdag 15 februari: breukenblad

vrijdag 18 februari: ww-spellingblad

 

Nieuws uit groep 8

Deze week was even anders dan anders, want wij hebben dinsdag, donderdag en vrijdag thuis moeten werken. Dit verliep gelukkig heel soepel en de kinderen hebben hard gewerkt. Het is fijn dat wij elke ochtend even gezamenlijk starten, zodat ik iedereen heb kunnen zien.

 

Nog één weekje school en dan hebben de kinderen alweer vakantie. Het spannende moment van de eindtoets komt steeds dichterbij. Volgende week maken wij de proeftoets van de DIA, zodat de kinderen weten hoe de eindtoets er straks uit ziet en wat voor soort vragen er gesteld gaan worden. Na de vakantie gaan wij ons hier steeds meer op voorbereiden.

 

Huiswerk:
Maandag 14 februari – spelling
Woensdag 16 februari – topo